A Thompson {Ed. }, Media and Muass Atrocity. The Rwanda Genocide amd Beyond,

Waterloo ON, CIGE, 2019, 133-155

THE RWANDAN PATRIOTIC FRONT'S
INFORMATION AND COMMUNICATION STRATEGY

FILIP REVHTIENS

“A NEW WAY OF DOING THINGS®

From the beginning of the civil war, the Rwandan Patriotic Front (RPF)!
realized that battles are fought in the media as much as, if not more than,
on the ground. The RPF was well prepared and, because it managed public
opinion in a very professional manner, succeeded with surprising ease in
having a simple, dual message penetrate the international media. On the one
hand, the RPF invasion from Uganda in 1990 sought to rid Rwanda of 2
corrupt; regionalist, discriminatory and totalitarian regime; on the other, the
RPF was going to put into place democracy, harmony between ethnic groups
and regions, social justice and a healthy and rigorous management of public
affairs. The RPF portrayed itself as a liberation movement, the “good guys.”
This was achieved by using efficient diaspora networks, creating relays in
international media and political circles and using the right discourse.

1 The RPF s the rebel movement that invaded Rwanda in October 1990 and is now the country’s ruling party.

11




T3 o FILIP REYNTIENS

Information and communication management is an important political
weapon the RPF used to protect its continued hold on power. Through it,
they have developed a coherent and comprehensive narrative on the past,
present and future of the country and its citizens. Tightly policing this
“truth” is an essential ingredient of the RPF’s political strategy: Indeed, the
regime considers knowledge production to be an aspect of its (internationa)
sovereignty (Fisher 2015). RPF leader and Rwandan President Paul Kagame
oncé stated: “We used communication and information warfare better than
anyone. We have found a new way of doing things” (Gowing 1998, 4). This
“new way” has proven very effective. This chapter addresses six pillars on
which the RPF’s information and communication strategy rests.

BENIAL

Johan Pottier (2002, 55) notes that Kagame’s information strategy was “built
around denial.” Often, it actually amounted to shamieless lying, as on Rwanda’s
involvement in and plunder of the Democratic Republic of Congo (DRC), its
human rights record, electoral fraud and political assassinations at home and
abroad. Some examples among many serve to illustrate this point. A practice of
- systernatic denial started right after the RPF took power. Faced with the UN
High Commissioner for Refugees (UNHCR) consultant Robert Gersony’s
findings of massive killings of civilians by the RPF, in early October 1994,
President Pasteur Bizimungu issued a flat and virulent denial, and accused the
United Nations of having “commanded a biased and hasty inquiry; with the
sole aim of damaging the image of the government of national union.” Then
vice president Kagame lashed out at the UNHCR with a warning to “beware
of foreigners who preach ethnic divisions” (Lorch 1994b). In January 1997,
when Belgium stated publicly what everyone knew — namely, that thousands
of Rwandan soldiers were deployed in Zaire (as the DRC was then known)
— presidential adviser Claude Dusaidi reacted, saying “I believe that Belgium
has gone senile.... It looks like they don't know where the borders are; nor
do they distinguish between Zaitians and Rwandans” (Agence France-Presse
[AFP] 1997). Many more denials were aggressively issued, but they sounded
very hollow after Kagame himself unveiled the public secret in an interview
with The Washington Post after the end of the first Congo war {Pomfret 1997).
Although more than 20,000 Rwandan troops were again deployed in the
DRC from 1998, Kigali denied any involvement. Rwanda once more took
the risk of destabilizing North Kivu in the spring of 2012. Several reports
(Human Rights Watch [HRW1] 2012; UN Security Council [UNSC] 2012)




THE RWAKDAK PATRIOTIC FRONT'S INFORMATION AND COMMUNICATION STRATEGY o 135

showed that Rwanda supplied weapons, ammunition and recruits to a new
rebel movement, the M23. The reports documented direct Rwanda Defence
Force interventions into Congolese territory to reinforce M23, as well as
support to other mutinous and secessionist politictans in eastern DRC.
Rwanda again flatly denied the charges, but no one, even its closest allies,
believed them.

On November 30,2011, Charles Ingabire, editor of the Uganda-based online
publication Inyenyeri News, which was very critical of the Kagame regime,
was shot and killed in a Kampala neighbourhood. He had been attacked
two months earlier and received telephone death threats warning him to
stop writing articles critical of the Rwandan government. There were strong
indications that Rwandan operatives were involved, but Kagame rejected
the allegations, claiming that Rwandan authorities had unearthed evidence
showing that Ingabire had stolen money from an organization helping
orphans that he had headed before flecing to Uganda. “We have many cases
like this in Rwanda of people committing crimes and claiming political
persecution,” Kagame said (AFP 2011).

A final example is both recent and tragic. In July 2017, HRW issued a report
on extrajudicial executions in northwestern Rwanda (HRW 2017a). It showed
that dozens of suspected petty offenders were summarily executed between
July 2016 and March 2017. The report contained names and photographs
of victims, the identity of responsible state agents and a precise description
of the events, Justice Minister Johnston Busingye immediately reacted on
Twitter, stating that the report “is clearly fake. They [HRW] have been
duped, yet again, wilfully.” Foreign Minister Louise Mushikiwabo claimed
that the report “has names of people purportedly killed by security forces, yet
they are alive and well” (Mugisha 2017). On October 13, the (governmental)
National Commission for Human Rights (NCHR) dismissed the HRW
findings, claiming that seven of the alleged victims were alive, 10 died of
natural causes or accidents and 10 were unknown to local authorities of
the administrative entities mentioned in the report (NCHR 2017). HRW
responded on November 1 with evidence of manipulation by the NCHR.
For instance, the NCHR produced a different person at its news conference,
with the same name, but from a different sector and almost 30 years older
than the person who was killed. The NCHR also presented a woman who
said a person allegedly killed was her husband and that he was living in
Belgium. However, the man said to be in Belgium is a different person. The

~ man killed in March was a fisherman who never had a passport. Numerous

family members of victims told HRW that local authorities had interrogated, -




136 = FILIP REYNTIENS

threatened or even detained them since the publication of the July report.
Authorities attempted to coerce some family members to provide a false
account of what happened to their relatives. HRW also documented threats to
local communities where the killings took place (HRW 2017b). A France 24
investigation, aired on October 31, also found numerous discrepancies in the
NCHR report and correborated the circumstances surrounding four of the
summary executions documented by HRW. This practice of denial can be
finked to a broader feature of Rwandan culture. Pottier notes that for people
caught red-handed, whether petty thieves or political leaders, Rwandans can
only feel contempt (Pottier 2002, 155). This explains why the regime, just like
ordinary Rwandans, never admits any wrongdoing, even if the evidence flies
in the face. ' .

CLOSING OFF THE CONFLICT SCENE

'The technique of closing off the conflict scene was first used by the RPF and
the Rwandan Patriotic Army (RPA) in Rwanda before, during and after the
genocide. A reporter noted in 1994 that “journalists are required to travel with
armed escorts in rebel-controlled territory and are closely monitored” (Lorch
1994a). This was also the experience of an international commission of inquiry
(the International Commission of Investigation on Human Rights Violations
in Rwanda since October 1, 1990 [ICTHRVR ]}, which visited the RPF-held
area in early 1993 (ICTHRVR 1993, 70). Amnesty International noted that
“the RPA closely monitored and controlled movements of foreigners in areas
under its control... This ensured that...very limited information about abuses
by the RPA could be gathered or made public by independent observers”
(Amnesty International 1994). Even during the months the RPF was just
establishing its control, it was remarkably successful in restricting access by
foreigners to areas where it was “cleaning up” “The RPF established close
control over foreigners working or travelling in areas under its authority.
Information and liaison officers worked hard at shaping the ideas of outsiders
while persons employed by foreigners were ordered to report on their activities
and conversations. Ordinarily journalists and aid workers were allowed to
travel in RPF territory only in the company of officially designated ‘guides’
who sought to ensure that they travel just to approved areas, usually via the
main roads. The RPF closed whole regions to UNAMIR [the United Nations
Assistance Mission for Rwanda] and other foreign observers for weeks at a

time” (Des Forges 1999, 723).



THE RWANDAN PATRIGTIC FRONT'S INFORMATION ARD COMMUSICATION STRATEGY « 137

This practice continued during the campaign of refugee extermination in
Zaire/DRC. Indeed, Kagame confirmed that “the aim was to let them (the
NGOs [non-governmental organizations] and the press) continue their
work, but deny them what would be dangerous to us” (Gowing 1998, 15).

As early as November 1996, humanitarian agencies were denied access to the’

area around Goma, declared a military zone. A similar decision was taken in
Bukavu, where access was made impossible beyond a 30-km radius around the
town; everl within that radius, freedom of movement was severely restricted.
Similar strategies were used in April 1997 to the south of Kisangani. When

grave massacres were committed there by RPA “search and destroy” units, .

Biaro and later Kasese were made no-go areas. Next, when the humanitarian
agencies were allowed in, the surviving refugees were herded to Ubundu,
which was in turn declared inaccessible. In a number of places, humanitarian
organizations located the whereabouts of refugee groups in need of assistance
and made them leave the bush, The area would then be declared a military
zone with prohibited access. When the humanitarian agencies were allowed
back in, the refugees had disappeared.

A final violent episode that needs to be mentioned is the brutal anti-
insurgency operation in the northwest from 1997 to 199%. In October 1997,
the RPA killed thousands of civilians hiding in natural caves in Nyakinama,
but the UN Human Rights Field Operation for Rwanda was denied access
to the site. The absence on the ground of impartial international observers
was achieved by the intimidation and even killing of foreigners, which led
them to leave these areas. On January 19, 1997, three Spanish workers of
Meédicos del mundo who had witnessed a massacre were killed by the RPA.
Other foreigners who were killed include five priests from Canada, Spain and
Croatia, and a Belgian school director, Il suspected of informing international
opinion after witnessing killings.

EXPLOITING THE “GENOCIDE CREDIT”

'The regime astutely maintains and exploits the “genocide credit” to escape
condemnation. The constant reference to the genocide serves several purposes:
justifying Tutsi dominance (without saying so), keeping alive the fear of Hutu
revenge,? maintaining the support of many Tutsi and keeping the international

2 Tndeed, referring to “Tutsi Power,” Mahmeod Mamdani (2001, 271) noted that not only the genocide of
the past but also preventing one in the fature was part of the RPF%s argament: “The moral certainty about
preventing another genccide imparts a moral justification to the pursuit of power with impunity,”




© 198 © FILIP REYATIENS

community at bay. It became a powerful ideological weapon that allowed the
RPF to acquire and maintain victim status and to enjoy impunity for its own
crimes. Pottier observed that “those who represent the victims of genocide are
not to be challenged” (Pottier 2002, 176).

A few examples among many illustrate this strategy. During discussions
about the deployment of UNAMIR, three weeks into the genocide, the RPF
opposed it, stating, among other things, that “the international community
was forewarned but did not find it possible or necessary to take any measures
to prevent (the) massacres....It has...fallen upon us to rescue many Rwandans
from (the) atrocities... The international community stood by and helplessly
watched while hundreds of thousands of innocent citizens perished” (RPF
1994). A report by Amnesty International on the human toll of the Rwandan
occupation of eastern DRC {Amnesty International 2001), was called “an
insupportable insult to the memory of more than a million victims of the
1994 genocide” (Government of Rwanda 2001). In a widely reported speech
at the genocide commemoration on April 7, 2007, Kagame reprimanded
religious faiths, local assoctations and the international community, which
“needs to confess and plead guilty.” Kagame said that some members of the
international community, and not just the usual culprit, France, “have played
an important role in the genocide.”

When a report discussed in the UN Security Council (UNSC 2008)
documented Rwanda’s continuing support for the DRC rebel group National
Congress for the Defence of the People, the government spokesperson claimed
that the report was “a continuous ploy by powerful countries to disregard the
truth when it comes to Rwanda (and) to hide their guilt after they abandoned
Rwandans during the genocide” (Government of Rwanda 2010). Artacking
French and Spanish judges who had indicted Rwandan officials, Kagame said
they “are nothing but vagabonds (and) the games (they) play are a mockery
of the one million people who were killed during the genocide” (The New
Times 2008). Before the “Mapping Report” on crimes committed by the
Rwandan army in the DRC came out, the government attempted to prevent
its publication by all means. It stated that “it is immoral and unacceptable that
the United Nations, an organization that failéd outright to prevent genocide
in Rwanda and the subsequent refugee crisis...now accuses the army that
stopped the genocide of committing atrocities in the Democratic Republic of
Congo” (Government of Rwanda 2010).

This strategy of blaming others has proved very efficient. A diplomat
interviewed by Le Monds in New York acknowledged that “any action




THE RWAHDAN PATRIOTIC FROKT'S THFORMATION AKD COMMURICATION STRATEGY » 139

undertzken against the regime in Kigali is always perceived as offering moral
support to those guilty of genocide; it is true that the Rwandan regime, is
benefiting from this ambivalence, and we know it” (Cornu 1996). The regime
also knew. Long-time Kagame cabinet minister Patrick Mazimhaka stated
that “we were (diplomatically) stronger because nobody could argue against
us,” while a US diplomat (Duke 1998) admitted that “the Americans were
terribly manipulated by this government and now we are almost held hostage
byit”A donor representative quoted by Eugenie Zorbas (2011, 108) remarked
that there is “an element of ‘we know better’and ‘you have no moral authority.’
And it is hard to disagree with them.” However, a panel put in place by the
Organisation of African Unity (OAU) was not fooled. It concluded that the
RPF:

...are masters of shrewd communication strategies. RPF leaders
have long understood that they begin with the benefit of the
doubt, based on a combination of guilt and sympathy from the
world at large. Guilt for failing to prevent the genocide and
sympathy for the RPF as the government of the victims help
explain why the international community, bolstered by lfike-
minded journalists and NGOs, has often been ready to believe
the RPF version that most human rights violations have been
perpetrated by the genocidaires...[Clritics of the government
are simply dismissed as genocide sympathisers — a technique
that puts 4 chill on legitimate dissent. (OAU 2000)

DESIGNING. THE “"TRUTH"

The monopoly on “truth” that the regime successfully gained extended not
just to Rwanda’s visions and analyses of current affairs — for instance, its
democratic credentials, human rights record and involvement in the DRC
= but to history generally. In summary; this official history claims that pre-
colonial Rwanda had been for centuries a unified, harmonious and peaceful
society. And that, inspired by the so-called “Hamitic Hypothesis” (Sanders
1969), ethnicity was introduced by the Belgian administration and the
Catholic Church in the context of a divide and rule policy, which they did
in an artificial fashion, by basing ethnic identity on the possession of cattle.
'The RPF put an end to the genocide that resulted from divisive politics, and




140 e FILIP REYNTIENS

restored peace and harmony.® This narrative is coherent and articulated in a
systematic fashion. Pottier notes “the pervasiveness and power of clustered
narratives that simplify reality to make the post-genocide government of
Rwanda and its practices intelligible, rational and legitimate in the eyes of the
world” (Pottier 2002, 47).

However, a leading historian of Rwanda, Jan Vansina (2004, 197-98), finds “a
whole set of false propositions and assertions”in this narrative. “The linguistic
and cultural unity of the country today did not exist in the seventeenth century
and Rwanda is not a ‘natural’ nation....Rwanda really became a nation in the
twentieth century” (ibid., 198). He furthermore asserts, “Formerly, neither
abundance nor order flourished in the country and it is false to think that

everyone was happy with their station in life and all lived in peace under the
shepherd’s staff of wise kings” (ibid.).

Zinaida Miller (2007, 46} also finds thar “the prbblem...is that the narrative
is — from a scholarly perspective — inaccurate...The effects of these
particularized versions are both to suppress discussion in the population and
to perform a certain narrative for the internationals who involve themselves
with Rwanda.”

"The RPF strictly polices its truth. During a scholarly debate in Kigali in 2004
about the nature of the genocide, one foreign academic expert mentioned the
value of different “truths.” A high-ranking official in the audience immediately
demanded the floor to insist: “There is only one truth and we know it” {HRW
2008, 36). This was also made clear by Kagame: “Those who have divergent
interpretations of how and why the genocide occurred are revisionists and/
or proponents of the theory of double genocide, 'This, as we know, is another
phase of genocide” (Kagame 2008, xxii). The stated aim of an “international
conference” held in Kigali in July 2008 was “on the one hand, to observe the
failure of the human and social sciences that have led to genocide, on the
other, the resourcing of the human and social sciences thanks to the efforts of
the Rwandans.” The meeting called for “a new methodology, a new literature,
@ new history” (Rwanda News Agency/Agence Rwandaise d’Information

[RNA/ARI] 2008a; emphasis added).

'The problem with the official truth is that it doesn’t go with the grain. A wealth
of field research data shows that alternative narratives circulate, but they are

3 'This presentation is found in many official statements and documents. Fora summary of the government’s .
reading of history, see Susanne Buckley-Zistel (2009, 33-38). )




THE RWAKDAN PATRIOTIC FRONT'S INFORMATION AND COMMUNICATION STRATEGY » 141

confined to the hidden transcript that silently, and in a sense subversively,
challenges the regime’s public transcript (Scott 1992).#This creates a situation
“in which competing singular versions of history — the RPF mefanarrative
and the counter-narrative — effectively continue the conflict through
discursive means” {(McLean Hilker 2011, 327). Relegating this counter-
narrative to the private domain may render it invisible, but does not make
it disappear. To the contrary, research on political values of ordinary Hutu
found public policy risks contributing to the very dangers the regime clzimis
to combat (Chakravarty 2014). There is considerable anecdotal evidence that
many Rwandan Hutu, in the privacy of their homes, in conversations with
people they trust (“their own”), and in expressions of everyday resistance
(Thomson 2013), develop a mythico-history that is miles apart from the
RPF’s meta-history (Eltringham 2004, 147-79). Both histories are factually
erroneous, and no bridge is built to unite them.

"The legacy of genocide has created a powerful rhetorical weapon for the RPE,
giving it “a right to remake Rwanda” (Straus and Waldorf 2011, 13), including
its history. The RPF views alternative historical interpretations as challenges
to its legitimacy and its politics. Its version is protected against challenges by
laws on divisionism and genocide ideology, judicial prosecution and political
repression.

ELIMINATING OR INTIMIDATING DISSENTING VOICES

Critical voices both inside and outside the country were aggressively tackled.
Domestically, the political opposition, civil society and independent media
were soon eliminated as autonomous forces. Whar little was left of the
political opposition disappeared in 2003 in what Amnesty International
called a “government-orchestrated crackdown on the political opposition”
with the help of the concept of “divisionism...vague terminology used by
the government to disenfranchise the political opposition in an election -
year” (Amnesty International 2003). HRW arrived at the same conclusion,
which it substantiated in detail (HRW 2003). On April 15, 2003, Parliament
recommended the banning of the opposition party Republican Democratic
Movement (MDR). The government did not play hard to get; on May 16,
“the Council of Ministers, having studied the conclusions of Parliament on
the case of the MDR, approves these conclusions and confirms the banning of

4 Brandon Finn (2017) has recently shown the gap between the two transeripts among urban youth in
Kigali , ,




142 « FILIP REYNTIENS

the MDR because of its divisionism, and requests the competent authorities
to give effect to this decision in accordance with the law.™

Since the second half of the 1990s, human rights defenders, advocates
of rural development and NGOs generally were threatened by arrests,
“disappearances” and intimidation.® In 1998, two leaders of the human
rights associations Collectif des ligues et associations de défense des droits
de Thomme (CLADHO, a human rights umbrella organization created in
1993) and of the Ligue rwandaise pour la promotion et [a défense des droits
de homme (Liprodhor) went into exile, while the chair of another human
rights group (the Rwandan Association for the Defense of the Rights of
the Person and of Public Liberties}, André Sibomana, died of an illness that
might have been cured had he been allowed to seek freatment abroad, but
he was prevented from Jeaving the country. In addition to direct persecution,
the secret services infiltrated civil society groups; “such tactics have largely
succeeded in breaking up the Rwandan Jocal NGO network.” The final
assault on civil society came in 2004, At the end of June, parltament sent a list
of a dozen Liprodhor cadres to the government with the request that they be
arrested and prosecuted, in early July most of the Liprodhor leadexship fled
to Uganda and Burundi. This was the end of Liprodhor as an autenomous
organization, something the governtnent openly welcomed. In a September
18 declaration, it noted “that Fiprodhor has separated itself from those among
its members corroded by the ideoclogy of genocide (and that) the General
Assembly of Liprodhos, during its meeting of 11 September 2004, hasasked
forgiveness to the people and government of Rwanda for the bad behaviour
of some of its representatives and members” (Government of Rwanda 2004).
'This satisfaction was understandable, as most new members of the board of
Liprodhor were now RPF faithful. Rather than banning it, the RPF took over
and thus neutralized Liprodhor.®

"The media underwent the same fate as the political opposition and civil
society.’ In 2006, Amnesty International cited a list of about 40 journalists

5 See RNA/ARI 2003. At the time of this decision, the prime minister and the minister of the Interior
were members of the MDR.

6 A survey of these practices can be fonnd in Front Line Ruwanda (Front Line 2005). The report highlights
the persecution of buman rights defenders, rural defenders, independent journalists and NGOs.

7 Se=TCG (2001, 20). This tactic of infiltration was widely used from the very beginning of RPF rule. 'The
ICG noted that from July 1994, RPF cadres “applied to work in UN agencies, local and foreign NGOs
and key businesses to monitor attitudes towards the government and general activities” (ibid,, .

8  'The destruction of Liprodhor is extensively discussed in Front Line Ruandz {Front Line 2005, 45-56).

9 Anexellent survey of the fate of the media under RPF rule can be found in Waldarf 2007. Also sec 2
chapter on “Silencing Independent Journalists” in Fren? Line Ruwanda (Front Line 2005, 67-81).




THE RWANDAK PATRIOTIC FROKT'S INFORMATION AHD COMMUNICATION STRATEGY « 143

who were “arbitrarily detained, unjustly judged, forced to flee the country,
‘disappea.red" or assassinated” since the RPF came to power (Amnesty
International 2006). In a section titled “An atrophied and muzzled press,”
the International Crisis Group (ICG) noted that “since 1998, each stage in
the concentration of power seems to have been accompanied by additional
restrictions on the subjects the press could cover” (ICG 2002).

In the run-up to the 2010 presidential election, two of the three remaining
indepcnde.nt newspapers, Umuseso and Umuvugizi, were suspended by the
High Media Council, thus preventing them from covering the campaign and
the polls. The ditector of Umuvugizi, Jean-Bosco Gasasira, fled the country
for Uganda after having received repeated death threats; he was followed by
his Umuseso colleague, Didas Gasana. At the end of June, the co-director
of Umuwvugizi, Jean-Léonard Rugambage, was murdered in Kigali on the
very day his newspaper’s website (whose access was blocked inside Rwanda)
published a story about the regime’s “hit squads” operating in South Africa. The
government pretended that Rugambage was the victim of an act of vengeance,
but his colleague Gasasira stated that “the Rwandan intelligence services were
on a killing spree...with the knowledge of President Paul Kagame himself”
(Howden 2010). In July, two journalists of Umurabyo were arrested, accused
of “insurrection, publishing material insulting for the President, incitement to
public disorder, ethnic divisionism, and the promotion of genocide ideology”
(Tumwebaze 2010). They were sentenced to 17-and seven years imprisonment
respectively in February 2011. The situation has not improved since, and
Rwanda is ranked 159th out of a total of 180 countries in the 2017 World
Press Freedom Index of Reporters without Borders. '

Externally, the regime reacts to criticism formulated by outside sources with
intimidating contempt. Not a single expression of concern was accepted, nor
did the RPF engage in dialogue with critical voices. Instead, it vehemently
denounced them, accused them of acting in bad faith, practised character
assassination and systematically avoided debate. This heavy-handed approach
was applied to all: journalists, academics, international civil society, the United
Nations, the QAU and bilateral partners and human rights organizations. A
few examples illustrate this point. A report issued in 2000 by HRW (20002)
was described as “very mean-spirited, grossly prejudiced and shallowly
researched,” and the organization was accused of “consciously waging a war
of fies and defamation against the Rwandan government of national unity.”
'The report was called a “patent and shameless attempt to interfere in the
interpial politics of Rwanda and an immoral attempt to enhance the political
agendas of certain opponents.” Barely a month later, another HRW report




144 = FILIP REYHTJERS

accusing the Rwandan army of massacring civilians and practising rape at a
large scale in the DRC (HRW 2000b) was said to be “malicious, baseless and
biased” by the government spokesperson Joseph Bideri. He wrote, “These are
not human rights reports, but just political documents.... These documents are
authored by one Dr Alison Des Forges who wants to slander the Rwandan
government in the face of the donor community” (Bideri 2000). Almost a
decade later, Des Forges, HRW senior adviser for Adrica, was declared
persona non grata. Without addressing the substance of a report by the ICG
(2002), the government accused the organization of waging an “anti-Rwanda
misinformation campaign” and claimed that two of its researchers were
working as “agents of the French government, whose hostile position towards
Rwanda has never been a secret” (AFP 2002).

Critical voices from academia were also treated with contempt. A document
signed by some 50 Rwanda researchers worldwide who advocated the
prosecution of RPF suspects before the International Criminal Tribunal for
Rwanda provoked an angry reaction. The authors were “an alliance of strange
bed fellows found in the western academia, those who have worked for the
previous Genocide regime, including known negationists of the Cenocide
against the Tutsi” (Tumwebaze 2009). Canadian academic Susan Thomson
(2011, 331), who was told that her research was “against national unity and
reconciliation” and “not the kind of research the government needed,” had her
passport confiscated and was sent to an ingands “re-education camp.” Several
scholars have described the difficulties and even the anguish that accomparties
field research in Rwanda. Larissa Begley (2009) tells about pervasive control
and threats by officials and about how fear became a recurring theme
throughout her research, for both herself and her participants and translators.
Marc Sommers (2012, 41-42) recounts how the experience of another
researcher, whose assistants were detained and who was given 24 hours to
leave the country, had an impact on his own work. The need to be careful
extended to the writing of his initial draft: “I had internalized the restrictive
environment within which I had carried out the field research in Rwanda....l
wrote the draft anticipating government criticism.” More surprisingly, other
foreign researchers and international agency officials did not criticize the
Rwandan government for having shut down the previous research effort. The
fault lay with the researcher who “had done things that researchers cannot do in
Rwanda.”To a large extent, the regime’s aggressive way of reacting to research
seen as threatening has paid off, as many in academia were intimidated enough
to either keep silent, tone down criticism or abandon Ryanda studies.




THE RWANDAN PATRIOTIC FRONT'S IKFORMATION AND COMMUNICATION STRATEGY « 145

SPREADING THE GOOD WORD: INTERNATIONAL
NETWORKS OF SYMPATHIZERS AND LOBBYISTS

The RPF finds willing allies in policing its truth. Some of them probably act
in good faith, genuinely believing that the RPF is unjustly attacked and must
be given some leeway in light of Rwanda’s history. Three recent examples
show that point.”® On October 12, 2014, 38 signatories sent a letter to the
BBC’s director-general to protest against the contents of the documentary
“Rwanda’s Untold Story,” first broadcast by BBC 2 on October 1, 2014. The
letter stated that the BBC had been “recklessly irresponsible” in broadcasting
the film, which has “fuelied genocide denial” and “further emboldened the
génocidaires.” The story was actually not “untold,” but commonly put forward
in mainstream acadernia.”* The signatories’ rebuttal of two of the three claims
they called “untenable”was based on a biased and selective reading of available
evidence. The documentary did not deny the genocide, but instead strongly
remembered it. Rather, the struggle was over other facets of history potentially
harmful to the RPF, namely aspects of the story on which the BBC challenged
the RPF’s narrative on empirical grounds, and where a convincing case against

the RPF could be made,

On March 15, 2017, seven signatories wrote to the editors of Human Rights
Quarterly “to protest, in the strongest terms,” the publication of an article by
Luc Reydams (2016), “for its ill-founded and intemperate attack on the human
rights work of a small NGO in Londen, African Rights.” The signatories
demanded the publication of a 10-page rebuttal. African Rights had in the
past toed the RPF line and exonerated it of human rights abuse, and Reydams
showed that the organization had had close links with the Rwandan regime.
Clearly the aim of the signatories was to destroy Reydams’ career, and they nearly
succeeded.”?

10 While much in his beok is debatable, Pierre Péan (2005} offers useful insights into the activites of '

networks supporting the RPF in France and Belgium. Similar networks exist in the English-speaking
waorld, Their support is much apprecizted by the regime: on November 18, 2017, Kagame awarded the
Igthango Mational Order of Outstanding Friendship medal to nine persons “in recognition of their
exemplary service to the nation in various capacities” (Mwai 2017), One of the individuals honoured was
British journalist and author Linda Melvern, who was a signatory of the first two initiatives in support of
the RPF mentioned helow.

11 A good survey can be found in Straus and Waldosf (2011). When this book appcarcd the Rwandan

regime laonched a blog — “Remaking Rwanda: Facts and opinions on the ground”— which was short ‘

on substance, but attempted to assassinate the characters of several contributors to the volume {www.
. theremakingrwenda.blogspot.be/).

12 Rf:ydams insisted the rebuttal should be published aleng with his answer. Both appeared in the May 2018
issue of HRQ (Debelle et al, 2018; Reydams 2¢18).




146 = FILIP REYKTIERS

A third recent example concerns this author. On September 25, 2017, a
“collective” of 19 signatories published an aggressive attack (Le Monde
2017) on 2 book published six months eatlier (Reyntjens 20172). While
it was claimed to trivialize and even to “indirectly deny” the genocide, the
signatories were concerned first and foremost by the fact that the book
challenged the RPF’s narrative on issues such as its responsibility in this
tragedy, its own human rights record and its role in downing the presidential
aircraft, an act that triggered the genocide. This was clearly an attempt at
intimidation (Reyntjens 2017b), as was made clear by a text published a week
earlier by Survie (2017), an association that systematically takes the defence
of the Kigali regime, which stated that the “methods of falsehood” used in
the book “ipse facto exclude [the author] from the field of honest and serious
historiographic research.” ‘

While in the cases mentioned above, the initiators seem to have acted on
their own initiative, the Rwandan government also creates its own networks
of sympathizers. At a September 2010 meeting of ambassadors aceredited
in European countries, it was suggested that “Friends of Rwanda” be used as
“our advocates and spokespeople.” At the end of the month, the “Group of the
Friends of Rwanda” was launched at the European Parliament, with Belgian
member of the European Parliament and former foreign minister Louis
Michel as chair. Michel has been a keen supporter of the RPF, particularly
since 2003, and he was a guest of honour at the celebration of its silver jubilee
in December 2012.

In a number of cases, supporters have been paid sizable amounts of money. In
June 2008, the executive secretary of the National Commission for the Fight
against Genocide mentioned an amount of more than US§ 100,000 that the
government owed African Rights for the drafting of a report. Money changed
hands at other occasions too. The way in which one of the best Ugandan
journalists, Andrew Mwenda, praised Kagame for years intrigued many, but
thingsbecame clearinMarch 2011,whenitappeared that he received a payment ‘
of US$ 200,000 from the Rwandan government for “advertising.” The money
was paid “confidentially”froma classified account. In September 2011, Mwenda
was appointed a mermber of Kagame’s Presidental Advisory Council, a network
of Rwandan and international personalities lobbying in support of the regime.
In 2009, the Rwandan government agreed to a lobbying plan with the W2
Group at a cost of US§50,000 per month. Its goals included objectives
to “build a strong and sustained image campaign communicating the
successes of Rwanda with key stakeholders in the political and financial elite
communities...[and] offset the negative and factually incorrect information of




THE RWAHBAN PATRIOTIC FRONT'S INFORMATION AKD COMMUNICATION STRATEGY © 147

those parties with vested interests in zﬁis—portraying Rwanda’s advancements”
(US Department of Justice 2011). With regard to the latter, “the campaign
will help insure [to] negate the misinformation being pedalled by expats,
NGOs and others with a vested interest in creating an image of Rwanda as
a failed state.” The “strategic roadmap” included objectives such as “develop a
believable narrative,” “establishing an influencer network,”“seeding the story”
and “erecting a perimeter” (to “blunt the online impact of our opposition
by initiating a wall of defense debunking their accusations”) (ibid.). BTP
Advisers, anothet public relations firm, created an Internet “attack site” for the
government. It targeted people who “over-criticised” when it came to “who
did what in the genocide” (Newman and Wright 2011).%

CONCLUSION

The regimes strong performance in information and communication
management may well be traceable to the intelligence background and
experience of some of the RPF’s military leaders, including Kagame himself.
Monitoting and disseminating information is part of a strategy for both
external and internal consumption. Externally, the RPF has successfully
cordoned off the arena of massive human rights abuse in Rwanda and the
DRC, and imposed a monopoly on the reading of history. In combination
with the moral high pround achieved through the genocide credit, this has
made the regime. nearly unchallengeable for the international community. .
Domestically, the RPF has decreed that there is one single truth and devised
instruments (legislation, intimidation, “re-education” and silencing alternative
voices), to avoid it being chaflenged, at least publicly. By deing so, it has
privileged the public transcript of the powerful; however, it has not, of course,
eliminated the transcript of the oppressed. That story remains, but is hidden,
In the privacy of their homes, in discreet conversations and in the body
language that accompanies their silence, the powerless construct their truth, '
which may well be more radical than the RPF believes. In Rwanda, as in some
other places, history is a highly political stake of the present and the future
rather than & way of analyzing and understanding the past.

The so-called international community beass overwhelming respénsibﬂity for
allowing the RPF to successfully deploy its communication skills. It has been
a willing hostage to Kigali’s spin on so many issues — on political governance

13 For a survey of PR firms working for the Rwandan government, see Corporate Europe Observatory
(2015, 17-19).




18 © FILIP REYKTIENS

and human rights, on massive violations of international hurnanitarian law, on
the aggression' and plunder of the DRC, on its hazardous social and economic
engineering, and on the way it hes injected structural violence across the
couniry and the region.

Under these circumstances, the moment soon came when dialogue was futile,
and the Rwandan showcase reached a point of no return. Peter Uyin's (2004,
116-17) judgment is severe: “In the case of post-genocide Rwanda, those who

provide significant budgetary support claim to do so as part of a deliberate

and respectful strategy in which both sides dialogue to produce a long-term
political and economic vision for the future....In practice, the Rwandan side
gains greater power, partly because no one in annual monitoring exercise
wants to rock the boat and undermine the nice setup.”

'The RPF’ strategy has been very successful, but it has been waning in recent
years. Even such “friends of Rwanda” as the United States and the United
Kingdom have increasingly become critical of regime behaviour, For instance,
they have condemned its support for rebel movements in the DRC and
Burundi, the 2015 constitutional revision potentially allowing Kagame to stay
in power until 2034, the persccution of alleged opponents, “disappearances”
and torture in illegal detention centres, and electoral fraud. For exarple, US
Acting Assistant Secretary for African Affairs Donald Yamzmoto, in a recent
appearance before a House subcommittee, expressed “serious concerns about
weak democratic institutions, freedom of speech, and respect for human
rights” and “deep disappointment with President Kagame’s decision” to run
for a third term. He observed that the 2017 presidential election showed
“notable shortcomings,” including “voting irregularities” and “concerns over
the integrity of the vote-counting process.” He pointed at the targeting of
oppesition figures and suggested that “tight restrictions remain on political
opposition and eritics of the ruling party.” Government actions aimed “to
suppress dissent, prosecute journalists and pressure human rights groups to
refrain from investigating and reporting on their findings”{ Yamarmoto 2017).
This critical reaction from a long-standing ally suggests that there are [imits to
the RPF’s spin, and that its discourse has become increasingly unconvincing.




THE RWANDAR PATRIOTIC FRONT'S INFORMATION AND CCMMUNICATION STRATEGY < 149

WORKS CITED

AFP. 1997. Nairobi, January 29.

,2002. Kigali, November 17.

. 2011. Kampala, December 12.

Ammesty International. 1994, Reports of Killings and Abductions by the
Ruwandese Patriotic Front, April-rdugust 1994 Ampnesty International,
Qctober 19. www.amnesty.org/en/documents/afr47/016/1994/en/.

. 2001, Democratic Republic of Congo: Ravandese-controlled East:
Devastating Human Toll. Amnesty International, June 19. www.
amnesty.org/download/Documents/124000/afr620152001en. pdf.

. 2003. Rwanda: Escalating repression against political apposition.
Amnesty International, April 22. www.amnesty.org/download/
Documents/100000/afr470042003en.pdf.

. 2006. Rwanda: La libertd de la presse véprimée depruis 12 ans. Amnesty
International, May 3. http://jkanya.free.fr/pressel. html. '

Begley, Larissa. 2009. “The Other Side of Fieldwork: Experiences
and Challenges of Conducting Research in the Border Area of
Rwanda/Eastern Congo.” Anthropology Maiters 11 (2): 1-11, www.
anthropologymatters.com/index.php/anth_matters/article/view/17.

Bideri, Joseph. 2000. Zbe Monitor {(Kampala). May 13.

Buckley-Zistel, Susanne. 2009. “Nation, narration, unification? the politics
of history teaching after the Rwandan genocide.” Journal of Genocide
Research 11 {1): 31-53. doi:10.1080/14623520802703608,

Chakravarty, Anuradha. 2014. “Navigating the Middle Ground: The
Political Values of Ordinary Hutu in Post-Genocide Rwanda.”
African Affairs 113 (451): 232-53.

Cornu, Francis. 1996, “Le Zaire, le Rwanda et le Burundi sont pris dans la
tourmente de l'aprés-génocide.” Le Monde, October 26.




150 « FitIP REYRTIEMS

Corporate Europe Observatory. 2015. Spin doctors fo the autocrais: bhow
Eurgpean PR firms whitewash repressive regimes. January 20, www.,
corporateeurope.org/sites/default/flles/201500303_spindoctors_Ir.pdf.

Debelle, Raymond, et al, 2018. “Rebuttal to: NGO Justice: African Rights as a
Pseudo-Prosecutor of the Rwandan Genocdide’, by Luc Reydams.” Human
Rights Quarterly 40 (2): 447-65.

Des Forécs, Alison. 1999, Leave None to Tell the Story: Genocide in Rwanda. New
York and Paris: HRW.

Duke, Lynne, 1998. “U.S. Faces Surprise, Dilemma in Aftica.” Washington Post
Operation Overseas, July 14. www.washingtonpost.com/wp-srv/national/
longterm/overseas/overseas3a.htm.

Howden, Daniel. 2010. “Editor’s murder ‘approved by Rwandan President.” The
Fndependent, Jaly 2.

Eltringham, Nigel. 2004. Accounting for Horror: Post-Genocide Debates in Rwanda.
London, UK: Pluto Press.

Finn, Brandon. 2017, “Quietly Chasing Klgah Young Men and the Intolerance
of Informality in Rwanda’s Capital City.” Urban Forum 29 (2): 205-18.
doi:10.1007/s12132-017-9327-y.

Fisher, fonathan. 2015. “Writing about Rwanda since the Genocide: Knowledge,
Power and “Truth.” Journal of Intervention and Statebuilding 9 (1): 134-45.
doi:10.1080/17502977.2014.991076.

Front Line, 2005. Front Line Rwanda: Disappearances, Arvests, Threats,
Intimidation of Human Rights Defenders 2001-2004. Dublin,

Government of Rwanda. 2001. “Response to the Amnesty International Report,
Democratic Republic of Congo. Rwandese-controlled East: Devastating
Human Toll.” Kigali.

.2004. “Déclaration du conseil des ministres 4 Fissue de sa réunion
au Village Urugwiro, le 17 septembre 2004, relative au rapport de la
Chambres des Députés sur les tueries de Gikongoro et de lidéclogie
génocidaire au Rwanda.” Kigali, September 18.

.2010. “Statement by the Government of Rwanda on leaked draft UN
report on DRC.” Kigali, August 27.




THE RWANDAN PATRIGTIE FRONT'S INFORMATION AND COMMURICATION STRATEGY » 151

Gowing, Nic. 1998. “New challenges and probiems for information management
in complex emergencies: ominous lessons from the Great Lakes and
eastern Zaire in late 1996 and early 1997.” Paper presented at Dispatches
from Disaster Zones conference, London, UK, May 28.

HRW. 2000a. “Rwanda: The Search for Security and Human Rights Abuses.”
HRW, April 1. www.hrw.org/report/2000/04/01/rwanda-search-

security-and-human-rights-abuses.

. 2000b. “Eastern Congo Ravaged: Killing Civilians and Silencing
Protest.” HRW, May 1. www.hrw.org/report/2000/05/01/eastern-congo-
ravaged-killing-civilians-and-silencing-protest.

. 2003, “Preparing for Elections: Tightening Control in the Name of
Unity” HRW, May 8. www.hrw.org/report/2003/05/08/preparing-
elections/tightening-control-name-unity.

~——.2008. “Law and Reality: Progress in Judidal Reform in Rwanda.”
HRW, July 25. www.hrw.org/report/2008/07/25/law-and-reality/

progress-judicial-reform-rwanda.

.2012.“DR Congo: Rwanda Should Stop Aiding War Crimes Suspect:
Congolese Renegade General Bosco Ntaganda Receives Recruits and
Weapons from Rwanda.” HRW, June 3. www.hrw.org/news/2012/06/03/
dr-congo-rwanda-should-stop-aiding -war-crimes-suspect.

—— 20172 “All Thieves Must Be Killed: Extrajudicial Executions in
Western Rwanda.” HRW, July 13. www.hrw.org/report/2017/07/13/all-
thieves-must-be-killed/extrajudicial-executions-western-rwanda.

. 2017b. “Rwanda: Cover-Up Negates Killings.” HRW, November 1.
www.hrw.org/news/2017/11/01/rwanda-cover-negates-killings.

ICTHRVR. 1993. Rapport de la commission internationale denquéte sur les
violations des droits de Phomme au Rwanda depuis le ler octobre 1990.

March,

ICG. 2001. “Consensual Democracy’in Post-Genocide Rwanda, Evaluating the
March 2001 District Elections,” TCG Report No. 34, October 9.
www.crisisgroup.org/afiica/central-africa/rwanda/consensual-democracy-
post-genocide-rwanda-evaluating-march-2001-district-elections.




152 « FILIP REYKTIENS

_2002. “Rwanda at the End of the Transition; A Necessary Political
Liberalisation.” ICG Report No. 53, November 13.

Kagame, Paul. 2008. “Preface.” In After Genocide: Transitional Justice, Post-Conflict
Reconstruction and Reconcilintion in Rwanda and Beyond, edited by Phil
Clark and Zachary D. Kaufman, London, UK: C, Hurst: xxi-xxvi.

Le Monde. 2017. “Rwanda: le ‘Que sais-je?’ qui fait basculer I'histoire.” Le
Monde, September 25, www.lemonde fr/idees/article/2017/09/25/
rwanda-le-que-sais-je-qui-fait-hasculer-I-histoire_5190733_3232.
html.

Lorch, Donatella. 1994z, “Rwanda Rebels: Army of Exiles Fight for a
Home.” The New York Times, June 9,

——, 1994, “Rwandan Rulers Warn Against Violence.” The New York
Times, October 2.

Mamdani, Mahmood. 2001. When Victims Become Killers: Colonialism,
Nativism, and the Genocide in Rwanda. Princeton, NJ: Princeton
University Press.

MeclLean Hilker, Lyndsay. 2011, “Young Rwandans’ Narratives of the Past
(and Present).” In Remaking Rwanda: State Building and Human
Rights after Mass Viclence, edited by Scott Straus and Lars Waldorf,
316-30. Madison, WI: University of Wisconsin Press.

Miller, Zinaida. 2007. Constructing Sustainable Reconciliation: Land, Power
and Transitional Justice in Post-Genoeide Rwanda. Cape Town:
Institute for Justice and Reconciliation,

Mugisha, Ivan R. 2017. “Rwanda tells off human rights body over
accusations of stifling opposition.” The Egst African, September 29.

Mwai, Collins. 2017. “Kagame confers National Order of Qutstanding
Friendship Medals.” 7he New Times, November 19.

NCHR. 2017. Reporr of investigations carried out by the Narional Commission
Jor Human Rights in Rutsiro and Rubavu districts on the Human Rights
Waich report of July 2017, Kigali, October.




THE RWANDAK PATRIOTIC FRONT'S INFORMATION AND COMMURICATION STRATEGY » 153

Newman, Melanie and Oliver Wright. 2011. “Rwanda: How Dare You
Accuse our Client of Genocide?” The Independent, Decermber 7.
www.independent.co.uk/news/uk/politics/rwanda-how-dare-you-
accuse-our-client-of-genocide-video-6273284 html.

QOAU. 2000. Rwanda: The Preventable Genocide. Internationa] Panel of
Eminent Personalities to Investigate the 1994 Genocide in Rwanda
and the Surrounding Events, Addis-Ababa, July 7.
wanirefvvorld.org/ docid/4d1da8752. htm).

Péan, Pierre. 2005, Noires fureurs, blancs menteurs: Rwanda 1990-1994. Paris:
Mille et une nuits.

Pomfret, John. 1997, “Rwandans Led Revolt in Congo, Defence Minister
Says Army, Troops Supplied for Anti-Mobutu Drive.” Tbe Washington
Post, July 9.

Pottier, Johan. 2002. Re-Tmagining Rewanda: Conflict, Survival and
Disinformation in the Late Twentieth Century. Cambridge, UK:
Cambridge University Press.

Reydams, Luc. 2016. “African Rights as Pseudo-Prosecutor of the Rwandan
Genocide,” Human Rights Quarterly 38 (3): 547-88.
doi:10.1353/hrq.2016.0041.

. 2018. “Protesting Too Much: A Response to Linda Melvern et al.”
FHuman Rights Quarterly 40 (2): 466-73.

Reyntjens, Filip. 2017a. Le génocide des Tutsi au Rwanda. Paris: Presses
universitaires de France.

. 2017b. “Le difficile débat sur le Rwanda en France.” Mediapart
(blog), October 11. https://blogs.mediapart.fr/fatimad/blog/111017/
le-difficile-debat-sur-le-rwanda-en-france.

RINA/ART 2003.“Le gouvernement approuve la dissolution du parti
MDR.” RNA/ARI, Kigali, May 19.

. 20082. “Rwanda: Apprendre de Fexpérience du génocide rwandais.”
RNA/ARI, Kigali, July 23.

- 2008b. “UN report ‘part of west conspiracy against Rwanda.” RNA/
ARI, Kigali, December 18,




154 « FILIP REYNTIENS

RPF. 1994. “Statement by the Political Bureau of the Rwandese Patriotic
Front on the proposed deployment of 2 UN. intervention force in
Rwanda.” RPE, New York, April 30.

Sanders, Edith. 1969. “The Hamitic Hypothesis: Its Origin and Function in
Time Perspective.” Journal of dfrican History 10 (4): 521-32.

Scott, James C. 1992, Domination and the Arts of Resistance: Hidden Transcripts.
New Haven, CT: Yale University Press.

Sommers, Matc. 2012, Stuck: Ruwandan Youth and the Struggle for Adulthood.
Athens, GA: University of Georgia Press.

Straus, Scott and Lars Waldorf, eds. 2011. Remaking Rwanda: State Building
and Human Rights after Mass Violerice. Madison, W1 University of
Wisconsin Press,

Survie. 2017. “Les malversations intellectuelles du Professeur Reyntjens.”
Survie, September 19. www.survie.org/IMG/pdf/Les_malversations_
intellectuelles_du_professeur_Reyntj ens_19_sept_2017.pdf.

Tumwebaze, Peterson. 2009. “Group of academics’ or have the HRW
Genocide negationists come out clear?” ZThe New Times, June 11.
www.newtimes.co.rw/section/read/8812.

. 2010. “Police speaks out on Umurabyo arrests.” The New Times,
July 14, www.newtimes.co.rw/section/read/21888.

he New Times. 2008. “Commemoration of the 14th anniversary of Tutsi
genocide.” The New Times, April 8.

Thomson, Susan. 2011. “Re-education for Reconciliation: Participant
Observations on Ingando.” In Remaking Rewanda: State Buildin g and
Human Rights after Mass Violence, edited by Scott Straus and Tars
Waldorf, 331-39. Madison, WI: University of Wisconsin Press.

. 2013. Whispering Truth fo Power: Eﬂe@day Resistance to Reconciliation
in Postgenocide Rwanda. Madison, WI: University of Wisconsin Press.

UNSC. 2008. Find Report of the Group of Experts on the Democratic Reputblic af
the Congo. S/2008/773. December 12,



THE RWAKDAK PATRIOTIC FRONT'S INFORMATION ARD COMMUNICATION STRATEGY « 155

. 2012. Addendum to the Interim Report of the Group of Experts on the
Demacratic Republic of the Congo (8/2012/348) concerning Violations of
the Arms Embargo and Sanctions Regime by the Government of Rwanda.
5/2012/348/Add. 1. June 27.

Uvin, Peter. 2004. Human Rights and Development. Bloomfield, CT: Kumarian
Press.

Vansina, ]én. 2004. dntecedents to Modern Rwanda: The Nyiginya Kingdom.
Madison, WI: University of Wisconsin Press.

US Department of Justice. 2011. “W2 Group, Inc. Foreign Agents
Registration Act Filing: Master Service agreement by and between
Government of Rwanda and W2Group, Inc.” FARA Registration
Unit. https://archive.org/stream/238752-w2-group-inc-foreign-
agents-registration-act/238752-w2-group-inc-foreign-agents-
registration-act_djvu.txt.

Waldorf, Lars. 2007. “Censorship and Propaganda in Post-Genocide
Rwanda.” In The Media and the Rwanda Genocide, edited by Allan
Thompson, 404-16. London, UK: Pluto Press.

Yamamoto, Donald. 2017. “Rwanda: Democracy Thwarted.” Statement by
Acting Assistant Secretary Donald Yamamoto, Bureau of African
Affairs. House Foreign Affairs Committee, Subcommittee on
Africa, Global Health, Global Human Rights, and International
Organizations, September 27, https://docs.house.gov/meetings/
FA/FA16/20170927/106435/HHRG-115-FA16-Wstate-
YamamotoD-20170927.pdf.

Zorbas, Eugenie. 2011. “Aid Dependence and Policy Independence.
Explaining the Rwandan Paradox.” In Remaking Rwanda: State
Building and Human Rights after Mass Violence, edited by Scott Straus
and Lars Waldorf, 103—17. Madison, WT: University of Wisconsin

Press.




