African Affairs, 114/457, 637-648 doi: 10.1093/afraf/adv042
© The Author 2015. Published by Oxford University Press on behalf of Royal African Society. All rights reserved
Advance Access Publication 12 August 2015

BRIEFING: THE STRUGGLE OVER
TRUTH - RWANDA AND THE BBC

FILIP REYNTJENS*

GOVERNMENTS AND MEDIA OFTEN DON’T GET ALONG very well, particular-
ly when the press challenges core political positions. This is certainly the case
in Rwanda, where information and communication management is an im-
portant political weapon used by the Rwandan Patriotic Front (RPF) to
protect its hold on power. The RPF has developed a coherent and compre-
hensive narrative on the past, present, and future of the country and its citi-
zens, and tightly policing this ‘truth’ is an essential ingredient of its political
strategy. Domestically, this control is achieved through legislation on ‘div-
isionism’ and ‘genocide ideology’, as well as through repression that relegates
alternative views to the ‘hidden transcript’.’ Independent media and critical
civil society organizations have been eliminated. Internationally, the narrative
is protected by the genocide credit the regime exploits and by systematically
and at times aggressively countering challenges to the ‘truth’, directly through
government statements or by using foreign lobbyists.? It also benefits from
Rwanda’s adherence to neo-liberal economic policies and its contribution to
international peacekeeping operations.

On 1 October 2014, the British Broadcasting Corporation (BBC) aired a
television documentary entitled ‘Rwanda’s Untold Story’ (BBC2). It offered
a view very different from the RPF’s narrative, one that questioned its demo-
cratic credentials and human rights record. The programme claimed that the
RPF had massacred Hutu civilians in both Rwanda and Zaire/Democratic
Republic of Congo, and that it had enjoyed impunity for these crimes; that it
had been involved in large-scale plunder of Congolese natural resources; that
death squads threatened and killed opponents abroad; that the RPF was
responsible for the attack on President Habyarimana’s plane, an act that

*Filip Reyntjens (filip.reyntjens@uantwerp.be) is professor of Law and Politics, Institute of
Development Policy and Management, University of Antwerp.

1. James C. Scott, Domination and the arts of resistance: Hidden transcripts (Yale University
Press, New Haven, CT, 1992).

2. On the regime’s information and communication management, see Filip Reyntjens,
‘Constructing the truth, dealing with dissent, domesticating the world: Governance in
post-genocide Rwanda’, African Affairs 110, 438 (2011), pp. 1-34; Filip Reyntjens, Political
governance in post-genocide Rwanda (Cambridge University Press, New York, NY, 2013),
pp. 187-211.

637

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://afraf.oxfordjournals.org/

638 AFRICAN AFFAIRS

sparked the genocide; and that the number of Tutsi civilians killed during the
genocide was much lower than commonly accepted (and claimed by the
RPF). It even suggested that more Hutu than Tutsi could have died in 1994.

As the RPF sees itself as the ultimate guardian of truth, the documentary
was seen in Kigali as very threatening and as a ‘transgression, a trespassing
of the boundaries of “narrative” competence .... The BBC conferred to
itself a “jurisdiction”? claimed by the RPF. Indeed the regime considers
knowledge production to be an aspect of its (international) sovereignty.*

The story was actually not ‘untold’, but commonly put forward in main-
stream academia.’ However the fact that it was disseminated by an influential
and respected broadcaster and viewed by a large audience made it an import-
ant test case. In the highly polarized context of Rwandan affairs, it was to be
expected that the documentary would cause considerable controversy. And
so it did, including through intense and heated debates on Twitter and
Facebook, and many statements for and against the programme that were
issued by individual commentators and organizations. The arguments were
predictable: those critical of, or opposed to, the Rwandan regime applauded
the film; those supporting it, and of course the Rwandan regime itself, vehe-
mently attacked the BBC. I myself was interviewed for the programme, but
was in no way involved in its production. I have tried to watch the documen-
tary with analytical distance and do not agree with everything that is said or
implied. However, some of the strands contained within the programme tally
with my own analysis in Political governance in post-genocide Rwanda, and with
the work of other scholars. To this extent, the documentary does reflect
some of the broader debates within the academy itself.

This briefing analyses what was fundamentally at stake in the struggle
between the Rwandan government and the BBC, as well as the strategies
deployed. Both actors saw these issues as potentially setting an important pre-
cedent. For the RPF, the protection of core aspects of its narrative is essential
for maintaining legitimacy at home and abroad, as well as indicating that it
alone is in charge of setting out the “truth”, and that it does not accept

3. Richard Benda, ‘BBC and genocide in Rwanda: Conflict of competence over post-
genocide narrative’, e-ir.info, 17 November 2014, <http:/www.e-ir.info/2014/11/17/bbc-and-
genocide-in-rwanda-conflict-of-competence-over-post-genocide-narrative/ (14 May 2015).

4. Jonathan Fisher, ‘Writing about Rwanda since the genocide: Knowledge, power and
“truth”’, Journal of Intervention and State Building 9, 1 (2015), pp. 134—45. For a more general
discussion about knowledge production under the RPF, see Johan Pottier, Re-imagining
Rwanda: Conflict, survival and disinformation in the late twentieth century (Cambridge University
Press, Cambridge, 2002).

5. A good survey can be found in Scott Straus and Lars Waldorf (eds), Remaking Rwanda:
State building and human rights after mass violence (University of Wisconsin Press, Madison, W1,
2011). When this book appeared, the Rwandan regime launched a blog — ‘Remaking Rwanda:
Facts and opinions on the ground’ — which was short on substance but attempted to assassinate
the characters of several contributors to the volume, <http:/theremakingrwanda.blogspot.be/>
(12 March 2015).

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://www.e-ir.info/2014/11/17/bbc-and-genocide-in-rwanda-conflict-of-competence-over-post-genocide-narrative/
http://www.e-ir.info/2014/11/17/bbc-and-genocide-in-rwanda-conflict-of-competence-over-post-genocide-narrative/
http://www.e-ir.info/2014/11/17/bbc-and-genocide-in-rwanda-conflict-of-competence-over-post-genocide-narrative/
http://www.e-ir.info/2014/11/17/bbc-and-genocide-in-rwanda-conflict-of-competence-over-post-genocide-narrative/
http://theremakingrwanda.blogspot.be/
http://theremakingrwanda.blogspot.be/
http://theremakingrwanda.blogspot.be/
http://afraf.oxfordjournals.org/

BRIEFING: THE STRUGGLE OVER TRUTH 639

challenges to that monopoly. The BBC too had to protect an asset that it con-
siders essential, and in its own words, ‘our right to produce the independent
journalism which has made us the world’s most trusted news source’.

Initial reactions

There were four types of reaction to the documentary: those of the Rwandan
government, that opposed it; those of Rwandan opponents abroad, who
applauded it; those of non-Rwandans by and large critical of the programme;
and those of non-Rwandans by and large supportive.

The headlines in the RPF-linked Kigali-based daily The New Times sum-
marized the government reaction well, as a few examples in the month of
October 2014 show: ‘Editorial: BBC documentary on genocide an affront
to survivors’ (5 October 2014), ‘Unearthing falsehoods in the BBC docu-
mentary on 1994 genocide’ (8 October 2014), “Taming the British broad-
caster’ (12 October 2014), ‘A tale of two genocides and the poor attempt at
revisionism’ (14 October 2014),° ‘Civil society wants tough action against
BBC over revisionist film’, “The inhumane mask behind a BBC journalist’
(both 18 October 2014), ‘Rwanda: the unreal story made at the BBC’ (22
October 2014), ‘BBC’s untold story: Normalising victimisation of a
people’, ‘BBC management naivety and indifference has brought us to this
point’, and ‘Rwanda’s image is under attack abroad’ (all three 27 October
2014). Speaking to Parliament, President Kagame accused the BBC of
‘genocide denial’ and of ‘tarnishing Rwandans, dehumanising them’. He
continued to argue that the film expressed ‘cynicism of the highest order’,
and compared the BBC to the infamous Radio Télévision libre des mille col-
lines (RTLM) that incited genocide in 1994.”7 Foreign Minister Louise
Mushikiwabo warned that Rwanda would react ‘with the same weight as the
offence made on this country, its leadership and the people of Rwanda’.®

Anti-BBC demonstrations were organized during the second half of
October,’ and lawmakers called on the government to suspend the BBC’s

6. This piece was authored by a Martin Feldstein, absent on Google. He signed as CEO of
Global Crisis Solution, ‘a South Africa based Human Security Think Tank’, which doesn’t
appear to exist, at least on the Internet. The Rwandan government has used trolls on Twitter
on previous occasions.

7. The New Times, ‘Kagame speaks out on BBC genocide denial’, 15 October 2014, <http:/
www.newtimes.co.rw/section/Printer/2014-10-15/181977> (22 October 2014); AFP, ‘Rwandan
president accuses BBC of “genocide denial”’, 14 October 2014, <http:/news.yahoo.com/
rwandan-president-accuses-bbc-genocide-denial-184059595.html> (17 October 2014).

8. The New Times, ‘Mushikiwabo: Burundi yet to grant probe of Rweru bodies’, 17 October
2014, <http:/www.newtimes.co.rw/section/Printer/2014-10-17/182030> (17 October 2014).
9. Rallies even took place inside the chamber of Parliament. Interestingly, not a single dem-
onstration not sponsored by the government has taken place in Rwanda since the RPF took
power in 1994. The marchers carried neat professionally laid out and uniformly phrased
banners, suggesting that the demonstrations were anything but spontaneous.

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://www.newtimes.co.rw/section/Printer/2014-10-15/181977
http://www.newtimes.co.rw/section/Printer/2014-10-15/181977
http://www.newtimes.co.rw/section/Printer/2014-10-15/181977
http://www.newtimes.co.rw/section/Printer/2014-10-15/181977
http://news.yahoo.com/rwandan-president-accuses-bbc-genocide-denial-184059595.html
http://news.yahoo.com/rwandan-president-accuses-bbc-genocide-denial-184059595.html
http://news.yahoo.com/rwandan-president-accuses-bbc-genocide-denial-184059595.html
http://news.yahoo.com/rwandan-president-accuses-bbc-genocide-denial-184059595.html
http://www.newtimes.co.rw/section/Printer/2014-10-17/182030
http://www.newtimes.co.rw/section/Printer/2014-10-17/182030
http://www.newtimes.co.rw/section/Printer/2014-10-17/182030
http://afraf.oxfordjournals.org/

640 AFRICAN AFFAIRS

world service transmission in the country.'® On the same day, the Rwanda
Utilities Regulatory Authority suspended the BBC Kinyarwanda service,
accusing the broadcaster of attempting to ‘rewrite Rwandan history and
promoting the agenda of genocide deniers’,’! thus showing that the strug-
gle was indeed about the ‘power over memory’.'?> When Fred Muvunyi,
chairman of the Rwanda Media Commission, challenged the Utilities
Regulatory Authority’s decision on legal grounds, he was severely attacked
in the regime media'® and in mostly anonymous tweets. Reporters sans
frontiéres denounced a ‘campaign of intimidation’'* that eventually forced
him to resign half a year later,'® and to flee the country. Not a single voice
inside Rwanda publicly defended the BBC, and the BBC Kinyarwanda
service was banned indefinitely at the end of May 2015.'°

Of course, Kagame’s opponents in the diaspora defended the BBC. On 5
October 2014, a group of UK chapters of Rwandan civil society organizations
and political parties wrote to the BBC’s director general Tony Hall, saying
that the documentary was a ‘powerful contribution to the public debate’, en-
couraging ‘the understanding of the genocide and other atrocities’.!” The
next day the UK-based Global Campaign for Rwandans’ Human Rights
argued that the BBC ‘enabled the starting of a debate that will enrich
Rwandan knowledge and learning that are needed to develop a peaceful and
democratic environment’.'® In a letter sent to Hall on 14 October, Rwanda

10. The New Times, ‘MPs move to have BBC transmission suspended’, 23 October 2014,
<http:/www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-23/182246/> (23 October 2014).

11.  The New Times, ‘Genocide: RURA bans BBC Kinyarwanda’, 24 October 2014, <http:/
www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-25/182336/> (25 October 2014).

12. Jens Meierhenrich, “Topographies of remembering and forgetting. The transformation
of lieux de mémoire in Rwanda’, in Straus and Waldorf (eds), Remaking Rwanda, p. 285.

13. See, for example, The New Times, ‘RMC got it wrong on BBC’, 7 November 2014, <http:/
www.newtimes.co.rw/section/article/2014-11-07/182794/> (7 November 2014).

14. ‘Rwanda’s media self-regulator subjected to intimidation campaign’, 7 November 2014,
<http:/en.rsf.org/rwanda-rwanda-s-media-self-regulator-07-11-2014,47214.html> (8 November
2014).

15.  The New Times, ‘RMC chairperson resigns’, 13 May 2015, <http:/www.newtimes.co.rw/
section/article/2015-05-13/188759/> (15 May 2015).

16.  The New Times, ‘BBC-Kinyarwanda indefinitely suspended’, 30 May 2015, <http:/www.
newtimes.co.rw/section/article/2015-05-30/189268/> (30 May 2015). The BBC said it was
‘extremely disappointed’ by the decision. “The BBC World Service reaches an audience of
over 2 million in Rwanda who rely on the BBC for impartial news and information. We stand
by our right to produce our independent journalism and strongly reject any suggestion that the
documentary “Rwanda’s untold story” constitutes genocide denial’. See Dugald Baird,
‘Rwanda places indefinite ban on BBC broadcasts over genocide documentary’, The Guardian,
1 June 2015, <http:/www.theguardian.com/media/2015/jun/01/rwanda-places-indefinite-ban-
on-bbce-broadcasts-over-genocide-documentary> (8 June 2015).

17. Jonathan Musonera et al., ‘Re: BBC Documentary “Rwanda: The untold story”’, 5
October 2014, <http:/rwandansrights.org/wp-content/uploads/2014/10/Rwandan-Community-
letter-to-BBC-BBC-Documentary-Rwanda-The-Untold-Story.pdf> (6 October 2014).

18. Rene Mugenzi, ‘IBUKA complaint to BBC is another appalling diversion from its geno-
cide survivors’ advocacy role’, 6 October 2015, <http:/rwandansrights.org/ibuka-complain-to-
bbc-is-an-other-appalling-diversion-from-its-survivors-advocacy/> (6 October 2014).

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-23/182246/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-23/182246/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-23/182246/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-25/182336/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-25/182336/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-25/182336/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-25/182336/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-11-07/182794/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-11-07/182794/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-11-07/182794/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-11-07/182794/
http://en.rsf.org/rwanda-rwanda-s-media-self-regulator-07-11-2014,47214.html
http://en.rsf.org/rwanda-rwanda-s-media-self-regulator-07-11-2014,47214.html
http://en.rsf.org/rwanda-rwanda-s-media-self-regulator-07-11-2014,47214.html
http://en.rsf.org/rwanda-rwanda-s-media-self-regulator-07-11-2014,47214.html
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-05-13/188759/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-05-13/188759/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-05-13/188759/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-05-13/188759/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-05-30/189268/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-05-30/189268/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-05-30/189268/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-05-30/189268/
http://www.theguardian.com/media/2015/jun/01/rwanda-places-indefinite-ban-on-bbc-broadcasts-over-genocide-documentary
http://www.theguardian.com/media/2015/jun/01/rwanda-places-indefinite-ban-on-bbc-broadcasts-over-genocide-documentary
http://www.theguardian.com/media/2015/jun/01/rwanda-places-indefinite-ban-on-bbc-broadcasts-over-genocide-documentary
http://www.theguardian.com/media/2015/jun/01/rwanda-places-indefinite-ban-on-bbc-broadcasts-over-genocide-documentary
http://rwandansrights.org/wp-content/uploads/2014/10/Rwandan-Community-letter-to-BBC-BBC-Documentary-Rwanda-The-Untold-Story.pdf
http://rwandansrights.org/wp-content/uploads/2014/10/Rwandan-Community-letter-to-BBC-BBC-Documentary-Rwanda-The-Untold-Story.pdf
http://rwandansrights.org/wp-content/uploads/2014/10/Rwandan-Community-letter-to-BBC-BBC-Documentary-Rwanda-The-Untold-Story.pdf
http://rwandansrights.org/wp-content/uploads/2014/10/Rwandan-Community-letter-to-BBC-BBC-Documentary-Rwanda-The-Untold-Story.pdf
http://rwandansrights.org/ibuka-complain-to-bbc-is-an-other-appalling-diversion-from-its-survivors-advocacy/
http://rwandansrights.org/ibuka-complain-to-bbc-is-an-other-appalling-diversion-from-its-survivors-advocacy/
http://rwandansrights.org/ibuka-complain-to-bbc-is-an-other-appalling-diversion-from-its-survivors-advocacy/
http://rwandansrights.org/ibuka-complain-to-bbc-is-an-other-appalling-diversion-from-its-survivors-advocacy/
http://afraf.oxfordjournals.org/

BRIEFING: THE STRUGGLE OVER TRUTH 641

National Congress leader Theogene Rudasingwa expressed his ‘deep grati-
tude to BBC for the courageous undertaking to produce and broadcast the
documentary’, adding that it ‘has responded to an unmet need for dialogue
and debate in contemporary Rwandan society’.’® A former foreign minister
who served under the RPF wrote to ‘congratulate the BBC for its impartiality
and the professionalism in that documentary’.’ Many more letters along
those lines were sent in support of the BBC.

Foreign observers of Rwanda also intervened in the debate. Two texts
critical of the BBC offer examples of coherent and well-articulated analysis
of the documentary. In a piece published on OpenDemocracy on 6
October, Andrew Wallis claimed that ‘[t]he constant thread throughout the
hour-long film was the desire to denigrate Kagame, through a cast-list of
eight long-time enemies of the Rwandan leader. There was no balancing
view, no attempt to analyse in depth or understand the history that brought
Rwanda to the events of 1994°. On substance, he challenged the film on
issues like the number of Tutsi genocide victims, the shooting down of
Habyarimana’s plane, Rwanda’s involvement in the Democratic Republic
of Congo, and other themes that he presented in a way that was close to the
RPF’s vision.?!

An open letter by 38 ‘scholars, scientists, researchers, journalists and
historians’ led by writer and journalist Linda Melvern was sent to the dir-
ector general of the BBC on 12 October. They expressed their ‘grave
concern at the content of the documentary ... specifically its coverage of
the 1994 genocide of the Tutsi’. The writers stated that the parts of the
film which concern the genocide contain old claims made by deniers:
‘The BBC programme Rwanda’s Untold Story recycles their arguments
and provides them with another platform to create doubt and confusion
about what really happened.’ In particular, three ‘untenable’ claims made
in the programme were of the ‘utmost concern’: the true nature of the
Hutu Power militia, the attempt to minimize the number of Tutsi mur-
dered in the genocide, and placing the blame for shooting down the presi-
dential plane on the RPF. ‘In broadcasting this documentary the BBC has
been recklessly irresponsible. The programme has fuelled genocide
denial. It has further emboldened the génocidaires, all their supporters and

19. Theogene Rudasingwa, ‘My personal and open letter to BBC’s Tony Hall’, emalil, 14
October 2014.

20. Jean-Marie Ndagijimana, ‘Letter to Tony Hall, BBC Director General’, 14 October 2014,
<http:/www.france-rwanda.info/2014/10/ambassador-jean-marie-ndagijimana-congratulates-the-

bbc-for-its-impartiality-and-the-professionalism-in-the-documentary-rwanda-s-unt> (20 October
2014).

21. Andrew Wallis, ““Rwanda: the untold story”: Questions for the BBC’, openDemocracy, 6
October 2014, <https:/www.opendemocracy.net/andrew-wallis/rwanda-untold-story-questions-
for-bbc> (6 May 2015). This text was published the next day in The New Times.

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://www.france-rwanda.info/2014/10/ambassador-jean-marie-ndagijimana-congratulates-the-bbc-for-its-impartiality-and-the-professionalism-in-the-documentary-rwanda-s-unt
http://www.france-rwanda.info/2014/10/ambassador-jean-marie-ndagijimana-congratulates-the-bbc-for-its-impartiality-and-the-professionalism-in-the-documentary-rwanda-s-unt
http://www.france-rwanda.info/2014/10/ambassador-jean-marie-ndagijimana-congratulates-the-bbc-for-its-impartiality-and-the-professionalism-in-the-documentary-rwanda-s-unt
http://www.france-rwanda.info/2014/10/ambassador-jean-marie-ndagijimana-congratulates-the-bbc-for-its-impartiality-and-the-professionalism-in-the-documentary-rwanda-s-unt
https://www.opendemocracy.net/andrew-wallis/rwanda-untold-story-questions-for-bbc
https://www.opendemocracy.net/andrew-wallis/rwanda-untold-story-questions-for-bbc
https://www.opendemocracy.net/andrew-wallis/rwanda-untold-story-questions-for-bbc
https://www.opendemocracy.net/andrew-wallis/rwanda-untold-story-questions-for-bbc
http://afraf.oxfordjournals.org/

642 AFRICAN AFFAIRS

those who collaborate with them. It has provided them the legitimacy of
the BBC.”?

Other foreign commentators intervened on the opposite side. The writer
Justin Podur came out in support of the BBC, arguing that the documentary
did not deny genocide, and criticized the ‘38’ for doing exactly what they
claimed the BBC did: ‘If the victims of the RPF don’t count, as they do
not seem to these writers, then what is this except denial? ... Rather than a
letter about “genocide denial”, these authors would have been more honest
to write a manifesto of unconditional support for Rwanda’s dictator.’??
Professors Davenport (Michigan) and Stam (Virginia), under attack for the
documentary’s low estimate of the number of Tutsi victims, argued that they
identified ‘ranges (estimations with +/- error)’ rather than ‘single figures’.
With the information available, ‘the type of estimation that we provide
follows the best practices currently available in the social sciences’.’*
Replying to the ‘38’, Edward Herman and David Peterson, the first an emeri-
tus professor and the second an independent journalist, strongly supported
the documentary and argued that its critics ‘have a penchant for slander as
well as straightforward misrepresentation’. Herman and Peterson only take
issue with the documentary’s ‘very loose and inexact use of the term “geno-
cide”’, and — flirting with denial — they refer to the genocide as ‘the alleged
planned extermination and killing of Rwanda’s minority Tutsi population’.?’

I share some of Andrew Wallis’s concerns, particularly on the number of
Tutsi killed during the genocide, but I have also shown that he fails to sub-
stantiate the points that he makes with regard to the shooting down of
Habyarimana’s airplane and the massive killing by the RPF of Hutu refu-
gees in the then Zaire, a crime he seriously downplays.?® Regarding
the open letter of the ‘38, their rebuttal of two of the three claims they call
‘untenable’ is based on a biased and selective reading of available evidence.

22. The text of the open letter can be found on Linda Melvern’s website, <http:/www.
lindamelvern.com> (7 June 2015). It was published in The New Times, ‘Global researchers
protest BBC genocide revisionist film’, 14 October 2014, <http:/www.newtimes.co.rw/
section/article/2014-10-14/181938/> (15 October 2014).

23. Justin Podur, “The untold story is that of the crimes committed by the winner in the
Rwandan civil war, and especially the crimes committed by the biggest winner who took all,
Kagame, Rwanda’s president for the last 20 years’, Telesurrv, 11 October 2014, <http
:/ltelesurtv.net/english/opinion/The-BBC-and-the-Rwandan-Genocide-2014> (6 June 2016);
Justin Podur, “The BBC documentary doesn’t deny the genocide’, <http:/podur.org/node/
1088> (6 June 2015).

24. Christian Davenport and Allan Stam, ‘GenoDynamic’s response to the letter sent to the
BBC’, 18 October 2014, <http:/genodynamics.weebly.com> (3 June 2015).

25. Edward S. Herman and David Peterson, “The Kagame-power lobby’s dishonest attack
on the BBC2’s documentary on Rwanda’, Mrzine, 1 November 2014, <http:/mrzine.
monthlyreview.org/2014/hp011114.html> (6 June 2015).

26. Filip Reyntjens, ““Rwanda: the untold story”: facts and fabrication’, openDemocracy, 26
October 2014, <https:/www.opendemocracy.net/filip-reyntjens/rwanda-untold-story-facts-
and-fabrication> (6 June 2015).

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://www.lindamelvern.com
http://www.lindamelvern.com
http://www.lindamelvern.com
http://www.lindamelvern.com
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-14/181938/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-14/181938/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-14/181938/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-14/181938/
http://telesurtv.net/english/opinion/The-BBC-and-the-Rwandan-Genocide-2014
http://telesurtv.net/english/opinion/The-BBC-and-the-Rwandan-Genocide-2014
http://telesurtv.net/english/opinion/The-BBC-and-the-Rwandan-Genocide-2014
http://podur.org/node/1088
http://podur.org/node/1088
http://podur.org/node/1088
http://podur.org/node/1088
http://genodynamics.weebly.com
http://genodynamics.weebly.com
http://genodynamics.weebly.com
http://mrzine.monthlyreview.org/2014/hp011114.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2014/hp011114.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2014/hp011114.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2014/hp011114.html
https://www.opendemocracy.net/filip-reyntjens/rwanda-untold-story-facts-and-fabrication
https://www.opendemocracy.net/filip-reyntjens/rwanda-untold-story-facts-and-fabrication
https://www.opendemocracy.net/filip-reyntjens/rwanda-untold-story-facts-and-fabrication
https://www.opendemocracy.net/filip-reyntjens/rwanda-untold-story-facts-and-fabrication
http://afraf.oxfordjournals.org/

BRIEFING: THE STRUGGLE OVER TRUTH 643

I, too, am concerned about the use that is being made and will be made of
the film — but ‘that is not a legitimate reason to unfairly attack the BBC and

the programme’s producers’.?’

Commissions of inquiry

Two formal enquiries were conducted on the controversy. The first took
place in Rwanda, where the regime used a strategy similar to that which it
has deployed in the past when it felt threatened, namely the creation of a
so-called ‘independent’ commission of inquiry supposed to confer a semb-
lance of objectivity on the government’s position. In 2007, the Mucyo com-
mission ‘proved’ the involvement of France in the genocide and cleared the
RPF of all responsibility in this tragedy.?® In 2009, the Mutsinzi committee
‘showed’ that the presidential plane was downed by Hutu extremists and
exonerated the RPF.%° On 3 November 2014, RURA established a five-
member commission, headed by former prosecutor general Martin Ngoga,
to investigate accusations against the BBC.

Questions were raised about the commission’s independence: ‘Members
of this commission were appointed by a government institution, and we
know the position of the government in this case. I doubt the independence
of this commission’, said a local journalist who did not want to be named.>°
This concern was borne out by the selection of persons heard by the com-
mission. All of them, it would seem, condemned the documentary,>’
claiming it amounted to genocide denial, and recommended sanctions
against the BBC and the journalist and producer of the programme. The
foreigners heard included Ugandan researcher Frederick Golooba-Mutebi,

27. Filip Reyntjens, ‘Rwanda’s untold story. A reply to “38 scholars, scientists, researchers,
journalists and historians™’, African Arguments, 21 October 2014, <http:/africanarguments.org/
2014/10/21/rwandas-untold-story-a-reply-to-38-scholars-scientists-researchers-journalists-and-
historians-by-filip-reyntjens> (2 June 2015).

28. République du Rwanda, ‘Commission nationale indépendante chargée de rassembler les
preuves montrant I'implication de I’état frangais dans le génocide perpétré au Rwanda en
1994’ (Republic of Rwanda, Kigali, 15 November 2007), <https:/www.documentcloud.org/
documents/1392372-footnote-94-mucyo-commission-report.html> (12 June 2015).

29. ‘Report of the investigation into the causes and circumstances of and responsibility for
the attack of 06/04/1994 against the Falcon 50 Rwandan presidential aeroplane, registration
number 9XR-NN’ (Republic of Rwanda, Kigali, 20 April 2009), <http:/mutsinzireport.com/>
(12 June 2015). For a critical analysis see Filip Reyntjens, 4 fake inquiry on a major event: Analysis
of the Mutsinzi report on the 6th April 1994 attack on the Rwandan president’s aeroplane (Antwerp,
I0B Working Paper, 2010-7), <https:/ideas.repec.org/p/iob/wpaper/2010007.html> (12 June
2015).

30. The East African, ‘Commission to investigate BBC to begin work as watchdog warns over
attacks on media’, 15 November 2014, <http:/www.theeastafrican.co.ke/news/Commission-
to-investigate-BBC-to-begin-work-/-/2558/2523786/-/jq30i4z/-/index.html> (21 May 2015).
31. Transcripts of the hearings are not available, and the report of the commission does not
provide a list of those heard. Certainly this unanimity emerged from all those whose testimony
became available through reporting in the media.

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://africanarguments.org/2014/10/21/rwandas-untold-story-a-reply-to-38-scholars-scientists-researchers-journalists-and-historians-by-filip-reyntjens
http://africanarguments.org/2014/10/21/rwandas-untold-story-a-reply-to-38-scholars-scientists-researchers-journalists-and-historians-by-filip-reyntjens
http://africanarguments.org/2014/10/21/rwandas-untold-story-a-reply-to-38-scholars-scientists-researchers-journalists-and-historians-by-filip-reyntjens
http://africanarguments.org/2014/10/21/rwandas-untold-story-a-reply-to-38-scholars-scientists-researchers-journalists-and-historians-by-filip-reyntjens
http://africanarguments.org/2014/10/21/rwandas-untold-story-a-reply-to-38-scholars-scientists-researchers-journalists-and-historians-by-filip-reyntjens
https://www.documentcloud.org/documents/1392372-footnote-94-mucyo-commission-report.html
https://www.documentcloud.org/documents/1392372-footnote-94-mucyo-commission-report.html
https://www.documentcloud.org/documents/1392372-footnote-94-mucyo-commission-report.html
https://www.documentcloud.org/documents/1392372-footnote-94-mucyo-commission-report.html
http://mutsinzireport.com/
http://mutsinzireport.com/
http://mutsinzireport.com/
https://ideas.repec.org/p/iob/wpaper/2010007.html
https://ideas.repec.org/p/iob/wpaper/2010007.html
https://ideas.repec.org/p/iob/wpaper/2010007.html
http://www.theeastafrican.co.ke/news/Commission-to-investigate-BBC-to-begin-work-/-/2558/2523786/-/jq30i4z/-/index.html
http://www.theeastafrican.co.ke/news/Commission-to-investigate-BBC-to-begin-work-/-/2558/2523786/-/jq30i4z/-/index.html
http://www.theeastafrican.co.ke/news/Commission-to-investigate-BBC-to-begin-work-/-/2558/2523786/-/jq30i4z/-/index.html
http://www.theeastafrican.co.ke/news/Commission-to-investigate-BBC-to-begin-work-/-/2558/2523786/-/jq30i4z/-/index.html
http://afraf.oxfordjournals.org/

644 AFRICAN AFFAIRS

Hazel Cameron of the University of St Andrews, Phil Clark of the University
of London’s School of Oriental and African Studies, and Richard Mgamba,
managing editor of the Tanzanian daily The Citizen. They too carefully trod
the regime’s line,>* and Cameron stated that the BBC ‘was hoodwinked by
those endeavouring to sabotage the peace process in Rwanda for their own
political agenda’.>>

Realizing the one-sided nature of the proceedings, having participated in
the documentary myself, and after being mentioned on several occasions
during the hearings, on 26 November I wrote to Ngoga, offering to be
heard by the commission. Despite my insistence that ‘I would hope that the
Commission will avoid what the BBC is blamed for, namely listening only
to one side of the story’, my offer was turned down.>* For its part, the BBC
stated it would not appear, as it had started its own inquiry.

The Rwandan report came out on 28 February 2015.%> Offering a biased
and selective reading of evidence on issues addressed in the documentary,
the committee found that facts fitting the Rwandan government’s version
were well established, while those that did not were untrue. It also argued
that ‘individuals opposed to the Rwandan government or those that are crit-
ical towards it were given disproportionately more airtime while those with
contrary views were completely ignored’,?® but failed to note that Rwandan
officials invited to offer their point of view declined to do so. Neither did it
note, of course, that the committee itself refused to hear views contrary to
the premises on which its work was built. No wonder the committee con-
cluded that the documentary contained ‘claims and assertions that are
problematic’ and in violation of ‘Rwandan law, the BBC’s own ethical

32. However, Clark argued that legal action and the suspension of BBC services would be an
‘overreaction’, and suggested that the government should rather go through the formal BBC
complaints process — see The East African, ‘Envoy urges Rwanda not to take BBC to court’, 7
March 2015, <http:/www.theeastafrican.co.ke/news/Envoy-urges-Rwanda-not-to-take-BBC-
to-court/-/2558/2645298/-/pb726i/-/index.html> (10 March 2015).

33. As reported in The New Times, ‘BBC had an agenda to twist Rwanda history — UK
expert’, 26 November 2014, <http:/www.newtimes.co.rw/section/article/2014-11-26/183439/
> (26 November 2014). It is interesting to note that Cameron wrote an article highly critical
of the RPF, in which she argued that ‘Kagame has skilfully orchestrated a “master narrative”
that has resulted in the West’s selective amnesia of historical and ongoing human rights
violations. ... The effect has been to obfuscate the extent of RPA atrocities.” She concluded by
denouncing the ‘criminogenic behaviour of the guerrilla force of the RPA until 1994 and latter-
ly the RPF government of Rwanda currently presided over by Paul Kagame’. See Hazel
Cameron, ‘Britain’s hidden role in Rwandan state violence’, Criminal Justice Matters 82, 1
(2010), pp. 18-20.

34. Itis true that my offer confronted the commission with a dilemma. If it agreed to hear
me, I would have said things, in Kigali (albeit through Skype), that challenged the regime’s
‘truth’; its refusal would lend credence to the claim that this was just a charade. The commis-
sion opted for the lesser of two evils.

35. ‘Report by the Inquiry Committee on the BBC Documentary “Rwanda: The untold
story”” (Inquiry Committee, Kigali, 28 February 2015), <http:/rwandabbcinquiry.rw/wp-
content/uploads/2015/02/RwandaBBClInquiry.pdf> (25 April 2015).

36. Ibid., p. 27.

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://www.theeastafrican.co.ke/news/Envoy-urges-Rwanda-not-to-take-BBC-to-court/-/2558/2645298/-/pb726i/-/index.html
http://www.theeastafrican.co.ke/news/Envoy-urges-Rwanda-not-to-take-BBC-to-court/-/2558/2645298/-/pb726i/-/index.html
http://www.theeastafrican.co.ke/news/Envoy-urges-Rwanda-not-to-take-BBC-to-court/-/2558/2645298/-/pb726i/-/index.html
http://www.theeastafrican.co.ke/news/Envoy-urges-Rwanda-not-to-take-BBC-to-court/-/2558/2645298/-/pb726i/-/index.html
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-11-26/183439/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-11-26/183439/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-11-26/183439/
http://rwandabbcinquiry.rw/wp-content/uploads/2015/02/RwandaBBCInquiry.pdf
http://rwandabbcinquiry.rw/wp-content/uploads/2015/02/RwandaBBCInquiry.pdf
http://rwandabbcinquiry.rw/wp-content/uploads/2015/02/RwandaBBCInquiry.pdf
http://rwandabbcinquiry.rw/wp-content/uploads/2015/02/RwandaBBCInquiry.pdf
http://afraf.oxfordjournals.org/

BRIEFING: THE STRUGGLE OVER TRUTH 645

guidelines and limitations to press freedom’. It found ‘the documentary to
be minimising and denying genocide’, and the ‘transgressions are deemed
deliberate’.?” The committee recommended to ‘initiate criminal and civil
processes to deal with identified offences’. In order to protect its version of
the “truth”, it concluded that ‘the government of Rwanda should establish
an effective and cohesive national communication strategy, as a permanent
instrument for tracking, identifying, and addressing manifestations of geno-
cide denial in all its forms and wherever it may be found, as well as for
spreading values of national interest’.>®

Like the Mucyo and Mutsinzi probes, the Ngoga commission was a ritual
intended to guard the regime’s “truth” rather than a fact-finding exercise.
Reporters Without Borders called the recommendations ‘shocking’: “We are
appalled by the commission of enquiry’s disproportionate recommendations.
By trying to censor the BBC and impose a one-sided version of history that
allows no debate, the commission is violating free speech and media
freedom.”>* A BBC spokesperson also expressed disappointment over the
findings: “We stand by our right to produce the independent journalism which
has made us the world’s most trusted news source ... . We strongly reject any
suggestion that any part of the documentary constitutes genocide denial.”*°

The second inquiry was conducted by the BBC and came to different
conclusions. Although many letters for and against the documentary were
sent to the BBC’s director general, one complaint — namely that of the
‘38’ — was forwarded to the broadcaster’s Editorial Complaints Unit. This
occurs when complainants are not satisfied with the response received
and still believe that the BBC’s editorial standards have been breached.
The Unit issued a provisional finding on 6 February 2015. It addressed the
issues of genocide denial, the number of interahamwe, the number of Tutsi
victims, the airplane attack, and the role of the RPF in stopping the geno-
cide. It insisted on the fact that the programme was clearly presented as
offering a different view challenging the accepted story. More specifically,
the inquiry found that while it put forward controversial data on issues
raised by the complainants, the documentary ‘did not at any point suggest
that the genocide had not happened’. On numbers of inzerahamwe and of
Tutsi killed, the Unit felt that wide ranges of figures have been mooted and
that there is no universally agreed consensus on precise numbers. The con-
troversial figure proposed by Stam and Davenport ‘was presented with ap-
propriate caveats and balancing information which made clear that their

37. Ibid., p. 42.

38. Ibid., p. 43.

39. The East African, ‘Envoy urges’.

40. The Guardian, ‘BBC rejects complaint over controversial Rwanda genocide documen-
tary’, 10 April 2015, <http:/www.theguardian.com/media/2015/apr/10/bbc-rejects-complaint-
rwanda-genocide-documentary> (15 April 2015).

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://www.theguardian.com/media/2015/apr/10/bbc-rejects-complaint-rwanda-genocide-documentary
http://www.theguardian.com/media/2015/apr/10/bbc-rejects-complaint-rwanda-genocide-documentary
http://www.theguardian.com/media/2015/apr/10/bbc-rejects-complaint-rwanda-genocide-documentary
http://www.theguardian.com/media/2015/apr/10/bbc-rejects-complaint-rwanda-genocide-documentary
http://afraf.oxfordjournals.org/

646 AFRICAN AFFAIRS

findings were at odds with conclusions reached by others — including the
Rwandan government’. This was also the case with regard to discussions of
the attack on the president’s plane and the RPF’s role in ending the geno-
cide. The Unit concluded that the film did not lend itself to misuse of the
kind suggested by the complainants, but rather showed that ‘the narrative
was, arguably, more complex than many may have realised’.

The complainants reacted to the provisional findings on 16 March. They
essentially restated their case, put forward additional arguments, and
attempted to show precisely where and how the documentary was in breach
of the BBC’s own editorial guidelines. The complainants suggested that the
BBC sided with génocidaires and their supporters in challenging the ‘official
story’. They stated, for instance, that ‘[t}he ECU claims these “controversial”
figures are provided in the context of “a debate with a wide range of views
with many interpretations of data”. But there is no debate.”*! However, there
1s a debate: for instance, figures on the number of people killed and their eth-
nicity are approximations, and there is no scholarly consensus on this issue.
Much of what the complainants claim has been ‘demonstrated’ has not been
conclusively proven in any scientific sense. This includes key issues such as
the plane attack or whether the RPF was primarily motivated by ending the
genocide or winning the war.

The Editorial Complaints Unit issued its final finding on 31 March. It
repeated that the references to the ‘official’ story did not dismiss that
account, and that in considering what other explanations may exist, and
challenging the Rwandan government’s version, it did not mislead the audi-
ence. It also stressed again that the programme did not support or promote
any of the three forms of genocide denial put forward by the complainants.
The central statement of the report’s finding concluded that:

Reflecting on the crimes committed by Tutsi does nothing to absolve the Hutu who are
guilty of acts of genocide, and nor is presenting controversial theories (and clearly identify-
ing them as such) on the numbers and ethnicity of those who died the same as asserting that
a genocide did not happen against the Tutsi — or diminishing it. The annexe to the com-
plaint appears to propose an idea of ‘genocide denial’ as encompassing anything which
queries the ‘correct’ account, the logical conclusion of which is that there cannot be any-
thing other than one, universally accepted version of events.*?

This candid account offers a clear assessment of the way in which the strug-
gle over “truth” has been waged by the RPF and those supporting its view.
The Unit concluded that it had not been offered sufficient reason to revisit
its initial finding, and referred the complainants to the Editorial Standards

41. Linda Melvern ez al., “This world — Rwanda’s untold story, BBC2, 1 October 2014’, 16
March 2015, p. 10 (author’s archives).

42. BBC ECU, ‘This World — Rwanda’s untold story, BBC2, 1 October 2014’, 31 March
2015, p. 4 (author’s archives).

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://afraf.oxfordjournals.org/

BRIEFING: THE STRUGGLE OVER TRUTH 647

Committee of the BBC Trust, if they wished to proceed further in this
matter. The appeal was pending at the time of writing.

The reactions in Kigali were predictable. Martin Ngoga argued that the
outcome of the BBC’s inquiry reinforced rather than weakened the conclu-
sions of his committee, as ‘the BBC’s findings emphasized institutional
solidarity behind a fundamental wrong. It removed (the) benefit of doubt.”*?
An editorial in The New Times accused ‘heartless thugs that continue to
collude to misinform and manipulate unsuspecting audiences around the
world’, and claimed that ‘BBC is among those that have generously given a
platform to these ill-motivated conspiracy theorists’.** The Director General
of the Rwanda Broadcasting Agency said that the outcome of the BBC
inquiry was not surprising as the corporation had acted as prosecutor,
defendant, and judge (he did not note that the Ngoga commission acted
as prosecutor, victim, and judge). He concluded that the finding of the
Editorial Complaints Unit ‘is either a deliberate move to hide the grease or a
complete indictment of their capacity to interpret their own editorial
charter’.*® These claims do not reflect the history of the Unit, which actually
tends to uphold complaints. Since the beginning of 2015, out of a total of
fifteen complaints, seven were upheld, one was partly upheld, and seven
were resolved.*°

Conclusion

While the Rwandan government mobilized the accusation of ‘genocide
denial’ in its disagreement with the BBC, that was not the main issue in this
struggle over truth. The documentary does not deny the genocide, but
instead strongly remembers it. Rather the struggle was over other facets of
history potentially harmful to the RPF: its weak democratic credentials; its
widespread killings of civilians during and after the genocide in both Rwanda
and the Democratic Republic of Congo, and its impunity for these crimes;
the operation of its hit squads abroad; its role in sparking the genocide by
downing the presidential plane; its having pursued military victory at the
expense of the saving of Tutsi; and its support by powerful friends like Tony
Blair and Bill Clinton. These are the aspects of the story on which the BBC
challenged the RPF’s narrative on empirical grounds, and where a

43. The New Times, “To the BBC: When in a hole, the first rule is to stop digging’, 2 March
2015, <http:/www.newtimes.co.rw/section/article/2015-03-02/186501/> (3 March 2015).

44. The New Times, ‘Editorial: Keep up fight against genocide denial’, 6 April 2015, <http:/
www.newtimes.co.rw/section/article/2015-04-06/187616/> (6 April 2015).

45. The New Times, ‘Instead of being bullish, the BBC should eat humble pie’, 22 April
2015, <http:/www.newtimes.co.rw/section/article/2015-04-22/188073/> (23 April 2015).

46. BBC, ‘Recent Editorial Complaints Unit findings’, <http:/www.bbc.co.uk/complaints/
comp-reports/ecu/> (2 June 2015).

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-03-02/186501/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-03-02/186501/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-03-02/186501/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-04-06/187616/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-04-06/187616/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-04-06/187616/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-04-06/187616/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-04-22/188073/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-04-22/188073/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2015-04-22/188073/
http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/
http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/
http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/
http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/
http://afraf.oxfordjournals.org/

648 AFRICAN AFFAIRS

convincing case against the RPF can be made. Genocide denial is found only
in marginal quarters that lack international credibility. Sensing the danger,
the RPF sought to question the BBC’s credibility rather than engaging in a
hazardous factual rebuttal of this counter-narrative.

But this struggle also raises questions that go beyond Rwanda and the
BBC. The bigger question that lies at the heart of the controversy is about
who owns the construction of knowledge and whether that ownership is part
of national sovereignty. Control of the “truth” cannot and should not lie with
national governments in an era of global information and communication,
responsibility to protect, and international criminal justice. Yet many voices
in Rwanda — though probably not those forbidden to express themselves pub-
licly — have been genuinely shocked by the spectre of a powerful international
media intruding in their “truth”, even if that “truth” may be factually disput-
able. That such media are not rebutted on substance by many of those who
attack them suggests that the coverage they propose may well have a liberating
effect that creates space for debate in places where such openings are rare. In
other words, the truth is no one’s exclusive territory, but rather should be the
subject of continuing exchange and contestation.

GTOZ ' JG00 U %8341011q14 - Uediemuy 18)ISBAIUN T /B10°SUINO [DI0JX0" felfe//:dNy WO} PepeojUMOQ


http://afraf.oxfordjournals.org/


<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /PageByPage
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile ()
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Warning
  /CompatibilityLevel 1.5
  /CompressObjects /Off
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.1000
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 524288
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo false
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings false
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Preserve
  /UCRandBGInfo /Remove
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
    /Courier
    /Courier-Bold
    /Courier-BoldOblique
    /Courier-Oblique
    /Helvetica
    /Helvetica-Bold
    /Helvetica-BoldOblique
    /Helvetica-Oblique
    /Symbol
    /Times-Bold
    /Times-BoldItalic
    /Times-Italic
    /Times-Roman
    /ZapfDingbats
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 150
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 175
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50286
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages false
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG2000
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.40
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.40
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 20
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 150
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 175
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50286
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages false
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG2000
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.40
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.40
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 20
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasMonoImages true
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 175
  /MonoImageDepth 4
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50286
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects true
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (None)
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<
    /ENU ()
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [600 600]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


